Verzekerd van een betere wereld
(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Vraag je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Let op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en minder op ‘de verpakking’”, aldus Paul Burger van Ideële Verzekeringen.
Ideële Verzekeringen koos in 2008 ervoor om zich alleen nog op advies en bemiddeling van schade- en inkomensverzekeringen te richten. Daardoor kon het kantoor terug naar een ‘eenmanszaak’ met versterking vanuit een externe backoffice. Vanuit Amsterdam helpt het advieskantoor een paar honderd consumenten, MVO-ers en stichtingen.
“Duurzaamheid is iets waar wij sinds de oprichting begin jaren negentig altijd in ons advies aandacht aan schenken. Wij nemen dit mee en wegen dit af naast de reguliere aspecten waarop je verzekeringen en de kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieders beoordeelt. Dit wil dus niet zeggen dat we altijd alleen maar duurzame verzekeringen van duurzame verzekeraars aanbieden. Soms is het omwille van de dekking en/of de prijs beter om een minder of niet duurzame verzekering aan te bieden. Uiteraard is het uiteindelijk aan de klant om hierin te beslissen. Ons motto is: ‘voor hetzelfde geld verzekerd van een betere wereld’. Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen en bij te dragen aan een duurzamere wereld.”
Advies
De duurzaamheidselementen in de dekking, bij het schadeherstel, het beleggingsbeleid, de interne organisatie en de mate van menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid in het collegiaal contact met aanbieders neemt Burger mee in zijn adviezen. “Eigenlijk is het best simpel. Voor duurzame particuliere schadeverzekeringen kan je eigenlijk alleen bij AnsvarIdéa en ASR terecht. AnsvarBewust gaat verder met dekkingsaanpassingen die voorzien in de behoefte van de duurzame doelgroep; deelgebruik, herstellen in plaats van vervangen, productieverlies in geval van schade bij eigen energieopwekking en meer mogen uitgeven bij duurzamer schadeherstel.”
“Helaas zijn er nog geen échte duurzame aanbieders voor bedrijfsmatige schade-, inkomens- en zorgverzekeringen. Het enige waarin deze aanbieders zich qua duurzaamheid onderscheiden is of en hoe ze hun interne organisatie hebben verduurzaamd en de mate waarin ze maatschappelijk verantwoord beleggen. In die zin lijkt het helaas toch nog steeds op een niet biologisch brood waarvan de verpakking wel biologisch afbreekbaar is.”
Tips
“Vraag als adviseur je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Volg de branche-ontwikkelingen en let daarbij vooral op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en let minder op ‘de verpakking’.”
“Kijk regelmatig op de Eerlijke Verzekeringswijzer, ook al is hierin lang niet alles opgenomen. Laat bovenal je ervaringen qua menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid van de aanbieders meewegen. Als die betrokkenheid niet voelbaar aanwezig is, is de kans denk ik groot dat het duurzaamheidsverhaal alleen bij de beslissers leeft. Een marketingcampagne, hoe groot die ook is, zal dat uiteindelijk niet snel veranderen. “ “Geef als aanbieders de verduurzaming van je corebusiness, het verzekeren en ontzorgen van klanten meer prioriteit. Daarmee zeg ik dus niet dat je geen aandacht meer moet schenken aan de kansen die de interne organisatie en de beleggingen bieden.”
“Zie vooral de kansen en realiseer dat onze branche uiteindelijk de rekening betaalt van een niet-duurzaam ingerichte samenleving.”
Bron: VVP Magazine
AnsvarIdéa werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.